Ayol qiyofasili qo‘rqinchli filmlar
2023-yilda “Barbengeymer” fleshmobi koviddan keyingi kinoprokatni jonlantirdi va jami 2,5 milliard dollar pul keltirdi. 2024-yilda hali taniqli kino memlari yo‘q, lekin asosiy “ekran juftligi” hali ham mavjud edi — bu Tay Uestning “Maksin XXX” retroslesheri bo‘lib, u 1980-yillardagi Gollivudning dahshatli voqea-hodisalari va Osgud haqida hikoya qiladi. Perkinsning “Qalb yig‘uvchi” voqelik sekin rivojlanuvchi trillerida FQB xodimi shaytoniy yovuzlik bilan kurashadi.
Bir oy ichida ketma-ket blokbaster mavsumida chiqarilgan ikkala yangi film nihoyat Gʻarb kinosining eng dolzarb janri sifatida femxorrorga aylandi. Striming ham tendensiyani davom ettirmoqda: sentyabr oyida Xulu Rayan Merfining qo‘rqinchli detektivi “Grotesk”ni boshladi, unda polisiya nishonili sarxush va mahalliy katolik qizi qotil mutaassibning izidan tushadi. Bir oy o‘tgach, Starz platformasida “Azizam” sadistik britkomi momaqaldiroq bo‘lib gumburlaydi, u yerda “Shershney” va Fallout o‘yinining moslashuvi yulduzi Ella Pernell dunyoga qonli urush e’lon qilgan ezilgan kotib rolini o‘ynadi. Darhaqiqat, bu qo‘rqinchli film emas, balki unga parodiyadir.
Bu janr hatto art-kinoni ham qamrab oldi: 2024 yilgi festivalning asosiy xitlaridan biri Korali Farjning “Substansiya” bodi-xorroridir. Syujet eksperimental dori ichgan va o‘zining yoshroq versiyasini dunyoga keltirgan sobiq estrada yulduzi fitnes-shou boshlovchisi haqida. Oxir-oqibat, bu dahshatli qaytarilmas oqibatga olib keladi.
Bodi-xorror — ya’ni qo‘rqinchli film, dahshatli tana mutatsiyalarini aks ettiradi — an’anaviy erkaklar janri, lekin vaqti-vaqti bilan u go‘zallikning zaharli me’yorlarini yoki homiladorlik dahshatlarini o‘rganib, femoptikani sinab ko‘radi. 2021 yil — o‘shanda “Titan” Kannda g‘olib chiqdi, uning syujetida striptizchi o‘z tanasida mexanik embrionni olib yuradi. Kannda ssenariy mukofotini qo‘lga kiritgan “Substansiya” filmi hatto janr asoschisi Devid Kronenbergni ham ortda qoldirgani, “Kafan” yakunda mukofotsiz qolgani esa ramziy ma’noga ega.
Chiqish jadvaliga ko‘ra, 2025 yil ushbu mavzuni qamrab oladi: eng kutilgan yangiliklar orasida Robert Eggersning “Nosferatu”si, Lili Rouz-Depp rolini o‘ynagan vampir klassikasining qayta ishlanishi, shuningdek, Meggi Jillenxollning “Frankenshteyn”ining fem versiyasi. Bu muhim: uni Gilyermo del Toro Netflix uchun tayyorlayotgan “Frankenshteyn” filmi ekranlashtirilishi bilan aralashtirib yubormang!
Klassikani jonlantirish
2010-yillarning o‘rtalarida uzoq vaqtdan beri mashhur bo‘lgan mediamahsulotlarga kushanda bo‘lib kelgan Gʻarb pop madaniyati pul ishlashning yangi usulini o‘ylab topdi — kinostudiya arxivlaridan unutilgan kino durdonalarini olib, ularning davomini yaratish. Eng muhimi, ilgarigi yulduzlar ishtirokida: shunda kinoga nafaqat o‘smirlar, balki ularning sog‘inilgan ajdodlari ham kelardi.
Shunday qilib kinomeros davomiyligi fenomeni paydo bo‘ldi — ko‘p yillar davomida tugallangan deb hisoblangan hikoya davom ettirilardi. Ushbu sohadagi kashshoflar Disney prodyuserlari bo‘lib, ular 2010 yilda kiberpank Tronni unutilishdan qaytargan va birozdan keyin “Yulduzlar jangi” kosmik operasini qayta tiklagan. Ko‘p o‘tmay, boshqa studiyalar ham ulardan o‘rnak olishdi — shuning uchun eski maktabdagi avstraliyalik ekshenlar (“Aqlsiz Maks”), texnuar klassiklari (“Tig‘ ustida yuguruvchi”) va 1990-yillardagi diniy art-seriallar (“Tvin Piks”, “Qirollik”) katta ekranlarga qaytdi.
2024-yil trend qo‘llab-quvvatlandi: Tim Byortonning “Bitljus Bitljus”i, shuningdek, Ridli Skottning “Gladiator 2” keng ko‘lamli peplumi — bu safar Rassel Krousiz, lekin jangovar babuinlar va Kolizey ichidagi dengiz jangi bilan ikkinchi bor nafas bag‘ishladi. Aytgancha, unchalik aniq bo‘lmagan shaklda qayta ishga tushirishlar bo‘lgan — masalan, Netflixning “Rebel Rij” jangovar filmida, bu birinchi Remboning zamonaviy (va, afsuski, juda ahmoqona) iborasi bo‘lib tuyuladi.
2025-yilning asosiy omadli “qaytish”i, albatta, Denni Boylning “28 yildan so‘ng” filmi, byudjeti 75 million dollar bo‘lgan zombi trilleri, butunlay iPhone 15 da suratga olingan. Klassik muhit, eski aktyorlar va biron filmning davomini ishlashni o‘zida mujassam etgan,zamonaviy suratga olish texnologiyalari Gollivud uchun rekord natijani berdi: Bu smartfonda suratga olingan eng qimmat film bo‘ldi!
Neon studiyasi filmlari
Cheksiz remeyklar, davom ettirish, qayta ishlashlar uchun muhim alternativ A24 indi-studiyasining asl nusxalari bo‘lib, uning o‘zi ham asta-sekin meydjorga aylana boshlaydi: Aleks Garlend tomonidan o‘ylab topilgan va uning o‘zi rejissyorlik qilgan “Imperiyaning qulashi” rekord darajada qimmat, 50 million dollarga tushdi!
Biroq, endi kompaniyaning raqobatchisi — Neon distribyutori bor, u allaqachon art-kino olamida deyarli asosiy brendga aylandi. Hammasi virusli promokampaniyalari va albatta, yuqori darajadagi relizlar tufayli: kompaniya portfeliga, jumladan, so‘nggi beshta Kannning g‘olib filmlari kiradi! Neon allaqachon nafaqat ko‘plab A24 muxlislarini, balki bir nechta asosiy xodimlarni va hatto rejisserlarni ham aldagan. Ular orasida Shon Beyker ham bor, uning so‘nggi filmi “Anora” (turmushi omadsiz bo‘lgan bruklinlik striptizchi haqidagi qayg‘uli kartina) “Oltin palma butog‘ini” ham qo‘lga kiritdi.
Neon hozirda 12 ta loyiha ustida ishlayapti. Ular orasida Stiven Kingning ikkita ekranlashtirilgan kartinasi bor: Osgud Perkinsning “Maymun” filmida iblis qo‘g‘irchoq bir qator shafqatsizlar o‘limini qo‘zg‘atadi va Mayk Flenaganning “Chakning hayoti” oddiy amerikalik haqidagi qo‘rqinchli ilmiy fantastikasi, miya o‘simtasi tufayli dunyoning tasviri jiddiy ravishda buzila boshlaydi. Bundan tashqari, yanvar oyidagi relizlar taqvimiga Stiven Soderbergning “Hozir bo‘lmoq” qo‘rqinchli filmi ham kiradi, u haunted house, ya’ni “arvohlar uyi” janrida suratga olingan.
Biroq, A24 o‘z pozisiyasidan voz kechishni xayoliga ham keltirmyapti. Studiya 20 ta loyihani chiqarishga tayyorlanmoqda: yuqorida aytib o‘tilgan “Nosferatu”dan tashqari, Devid Robert Mitchellning “Flauerveyl ko‘chasi” retro-fantastikasi, shuningdek, Aleks Garlandning Iroq mojarosi xronikasi bo‘lgan “Harbiy ish”i ham mini-xit maqomiga da’vogarlik qilmoqda.
Superqahramonlar inqirozi
2023-yil kinokomikslar tarixidagi eng yomon yil bo‘ldi. DC uchun ikkinchi “Shazam”, “Ko‘k qo‘ng‘iz” va “Flesh” katta muvaffaqiyatsizlikka uchradi, bunga hatto “eski Betmen”ning kameosi Maykl Kiton ham yordam bermadi. Marvel, “Galaktika himoyachilari. 3-qism”ning muvaffaqiyatli chiqarilishiga qaramay, MCU tarixidagi eng past yig‘imni bergan “Kvantomaniya” va “Kapitan Marvel 2” bilan muvaffaqiyatsizlikka uchradi.
2024-yilning asosiy omadsizligi, albatta, Todd Fillips ishlagan “Joker”ning musiqiy versiyasi bo‘lib, u dastlab Venesiyada katta tanqidga uchradi, keyin esa DC muxlislar jamoasining do‘stona nafratiga duchor bo‘ldi. Ko‘pgina tahlilchilar 2023 yilda bildirgan prognozlar foydasiga yana bir dalil bor: tomoshabinlar 20 yil davomida katta pul keltirgan super qahramonlardan charchagan va hatto formalistik tajribalar ham vaziyatni o‘zgartira olmaydi.
2025-yilda superqahramonlar boshqa janrlarga yetakchilikdan voz kechishi ehtimoli bor, ayniqsa bu yerda potensial raqobatchilar ko‘p: masalan, 2010-yillar oxiridagi asosiy xit “Parazitlar” filmini suratga olgan koreys Pon Jun-xo “Mikki 17” deb nomlangan absurd ilmiy fantastika bilan qaytadi, u yerda Robert Pattinsonning yuzi bo‘lgan robot klonlari Niflxeym muz sayyorasini to‘ldirishga harakat qilishmoqda. Bundan tashqari, parodiya va jonli harakatlar ustasi Edgar Rayt “Yugurayotgan odam”ning yangi versiyasini suratga olmoqda, Barri Levinson esa Alto Knights gangster eposini tayyorlamoqda.
“Yangicha samimiyat” avtofikshena formatida
Gʻarb kinematografiyasida hali ham “erkaklar” kinosiga katta qiziqish borligiga qaramay (Bred Pitt ishtirokidagi F1, kuchli janr yozuvchisi S. Kreyg Zalerning “Bukmeker va qo‘riqchi”si 2025-yilda chiqadi), Klassik bo‘lmagan erkaklik tasvirlarini o‘rganish uchun: masalan, nevrasteniyaga mag‘lublar (“Bizning tushlarimiz qahramoni” Kristoffer Borgli) yoki o‘tmishi jarohatli, o‘z dardini butun dunyoga aytishdan qo‘rqmaydigan yuvosh kishilar obrazini gavdalantirgan filmlar va seriallar davom etmoqda.
Bu yerda asosiy misol, albatta, Netflixning mini-seriali “Bug‘u bolasi” bo‘lib, u jinsiy zo‘ravonlik borasidagi tajribasi haqida ro‘y-rost ochiq gapirgan stendaper Richard Gedd tomonidan yozilgan va ekranlashtirilgan. O‘shanda, bahorda yana bir komediyachi Mark O’Sallivan “Channel 4” da #MeToo-bayonot berdi (loyiha My sexual abuse: The Sitcom deb nomlanadi). Ikkala teleshou ham maqoldagi “yangicha samimiylik”ni yuqori darajaga ko‘tardi — 2025 yil unga omad keltirishda davom etadimi yo‘qmi, buni faqat taxmin qilish mumkin, xolos.